image

Ekspedycyje – Poznaj mechaniki

Poznaj bliżej Ekspedycyje za sprawą wyjaśnienia mechanik gry! Action Retrieval Pierwszą z nich jest „Action Retrieval” (pol. Odświeżanie akcji). W grze zostało zaadaptowane w taki sposób, że gracz na swojej planszetce ma rozpisane trzy podstawowe akcje w grze i zwykle w swojej turze będzie mógł wykonać dwie z nich. Pamiętaj, że nigdy nie będzie mógł […]
Autor:PHALANX
06/11/2023
9 min. czytania

Ekspedycyje – Poznaj mechaniki

Poznaj bliżej Ekspedycyje za sprawą wyjaśnienia mechanik gry!

Action Retrieval

Pierwszą z nich jest „Action Retrieval” (pol. Odświeżanie akcji). W grze zostało zaadaptowane w taki sposób, że gracz na swojej planszetce ma rozpisane trzy podstawowe akcje w grze i zwykle w swojej turze będzie mógł wykonać dwie z nich. Pamiętaj, że nigdy nie będzie mógł zrobić dwóch tych samych akcji z rzędu!

Wyjątkiem od tego jest sytuacja, w której gracz odświeża swoje akcje – wówczas pasuje na całą rundę, a w kolejnej swojej turze będzie mógł wykonać wszystkie trzy akcje.

Ekspedycyje
Ekspedycyje

Worker Placement

Standardowo w grach worker placement (pol. Rozmieszczanie pracowników) gracz posiada zestaw startowych pracowników, których będzie mógł rozmieszczać na polach oznaczonych ikoną konkretnej akcji – w Ekspedycyjach nic nie jest jednak typowe!

Na początku gracz nie ma żadnych pracowników. Jednak nie oznacza to, że ta mechanika wówczas nie ma zastosowania. Gracz kontroluje mecha, mech przemieszcza się na kafle (będące swego rodzaju polami) i może z nich (za pomocą akcji „Zbierz”) wykonać akcję. Oto pierwsza warstwa worker placement w grze.

Zabawa rozkręca się dopiero, gdy gracz z wspomnianych kafli zaczyna zbierać pracowników: meeples w pięciu kolorach (to ma znaczenie i łączy się z inną mechaniką, tj. Different Worker Types – pol. Różne rodzaje pracowników). Owych pracowników będzie mógł wykorzystać przy zagrywaniu kart. Bowiem każda z kart – oprócz standardowego zastosowania (akcji z karty) – ma również dodatkowe miejsce, wymagające pracownika w określonym kolorze (np. czerwonego). Po zagraniu karty, gracz może umieścić na karcie pracownika i wykonać dodatkową/dodatkowe akcje (o ile ma pracownika w wymaganym kolorze!).

Grid Movement

Grid Movement (pol. Ruch po siatce) wskazuje, że w grze istnieje możliwość przemieszczania się – bądź swoich jednostek – po siatce pól, standardowo kwadratowej bądź sześciokątnej (heksagonalnej). Właśnie w taki sposób, gracze będą przemieszczać w Ekspedycyjach swe mechy.

Plansza zbudowana jest z lokalizacji, niepowtarzalnych pól z akcjami stworzonych za pomocą heksagonalnych kafli. Niektóre z kafli będą połączone (stykają się) w określony w instrukcji sposób, a przemieszczenie się będzie mogło odbywać się wyłącznie poprzez takie połączenie – tj. z jednego kafla na drugi.

Ekspedycyje

Prawie wszystkie mechy mogą przemieścić się od jednego do trzech pól (owych kafli). Wyjątek stanowi Bagienny Tułacz (jego asymetryczną zdolnością jest przemieszczanie się od jednego do czterech pól).

Ekspedycyje

Asymetryczne zdolności graczy

W grze Ekspedycyje występuje pięć różnych mechów, a każdy z nich może poszczycić się zupełnie inną zdolnością specjalną. Co sprawia, że gra od samego początku ma w sobie szczyptę asymetrii – pogłębioną za sprawą losowanej na początku pary kart.

Bagienny Tułacz – przemieszcza się zwinniej – toteż w swojej turze, gracz posiadający tego zacnego mecha, może przemieścić się od jednego do czterech (a nie jak w przypadku pozostałych mechów: trzech) pól.

Gniew Odyna – to szczególnie przyjazny dla eksploratorów mech, umożliwiający usunięcie w dowolnym momencie tury gracza żeton mapy (zdobywa się go po odkryciu niezbadanego kafla), aby otrzymać jedną monetę bądź podnieść o jeden swą siłę albo przebiegłość.

Tatanka – masywny mech przemierza rozstaje Syberii, pozwalając graczom na rozpatrzenie zadania, stopienie meteorytu bądź ulepszenie o jeden raz więcej niż pozostałe mechy!

Drwal – radzi sobie niezgorzej w północnej kniei, ale to na czym naprawdę się zna to: niwelowanie zepsucia. Ilekroć gracz będzie niwelować zepsucie, zmniejsza koszt pierwszego zepsucia danego koloru o 1. A to bardzo ważne, ponieważ bez zepsucia, dostępne są mocniejsze akcje w grze!

Harnaś – ten mech to gratka dla osób, ceniących sobie solidne zbieranie kart. Gdy gracz kontrolujący tego mecha zdobywa kartę, trafia ona od razu do kokpitu (inaczej: na rękę), czyli na lewą stronę planszetki mecha/gracza. Stamtąd karta będzie mogła zostać zagrana jeszcze w tej samej turze!

CIEKAWOSTKA: W trakcie tłumaczenia, nazwy własne (m.in. mechów) były konsultowane z twórcą świata gry: Jakubem Różalskim.

Wielofunkcyjne karty

Wielofunkcyjne karty… Tak, w grze Ekspedycyje nie da się ukryć, że gracz ma kilka możliwości na użycie tej samej karty. W dodatku każda karta jest inna!

W akcji zagraj, gracz może zagrać kartę – jeżeli posiada taką w kokpicie (inaczej: ręce), czyli po lewej stronie planszetki mecha/gracza. Wówczas otrzymuje podstawową wartość z lewego górnego rogu karty (ewentualnie dodatkową, jeżeli ma już gwiazdkę/i chwały). To najprostsze wykorzystanie karty.

Ekspedycyje

Jeśli gracz posiada pracownika w wymaganym kolorze, przy zagraniu może umieścić go na zagranej właśnie karcie – wówczas będzie mógł dodatkowo wykonać kolejną akcję (bądź akcje, jeżeli jest ich więcej).

Ponadto, istnieją trzy rodzaje kart niestartowych: meteoryty, przedmioty i zadania. Każde z nich oprócz wspomnianego wyżej zastosowania (przy zagraniu) można rozpatrzeć, wzbogacając swego mecha.

Karty przedmiotów korelują z ulepszeniem. Po ulepszeniu przedmiotu będzie on od momentu ulepszenia mieć pasywny dla gracza efekt.

Karty meteorytów gracz może przetapiać, wówczas aktywuje się jego zdolność. Po kolejnych przetopieniach, każdy wcześniej przetopiony meteoryt (jego akcja) także się aktywuje.

Karty zadań gracz może zrealizować we wskazanej lokalizacji (na karcie podany jest numer kafla), dzięki czemu po wydaniu odpowiednich zasobów, otrzyma profit i zadanie będzie wykonane.

Ekspedycyje

Melding and Splaying

Jedna z akcji pozwala graczom zagrywać karty z kokpitu (inaczej: ręki) do aktywnego rzędu. W aktywnym rzędzie kolejność ma znaczenie, ponieważ niektóre z kart odnoszą się do innych kart. Umiejscowienie karty w tym rzędzie ma więc znaczenie.

Dodatkowo, gracz będzie mógł zdobywać nowe karty (np. za pomocą akcji zbierz z pola z akcją „dowolna karta” bądź „dobierz 2 karty z tali, zatrzymaj 1 [połóż drugą na stosie porządkowania]”), taka karta trafi do aktywnego rzędu (o ile gracz nie zrealizował tego za pomocą karty, która mówi inaczej bądź gracz nie wykorzysta zdolności specjalnej mecha Harnasia).

Odświeżenie sprawia, że karty z aktywnego rzędu trafiają do kokpitu.

Budowanie talii i puli

W grze Ekspedycyje gracz będzie eksplorować i ścigać się z innymi graczami, a pomogą mu w tym zebrane zasoby. Za pomocą akcji zbierz (bądź akcji z karty) będzie mógł zdobyć pracowników (w pięciu różnych kolorach) bądź nowe karty (trzech rodzajów: przedmioty, meteoryty, zadania).

Pozyskane w taki sposób zasoby będą mogły być wykorzystywane do napędzania swoistego silniczka, stworzonego przez gracza. Odpowiednie zarządzanie zdecydowanie usprawni działania i przybliży gracza do zwycięstwa.

Ekspedycyje
Ekspedycyje

Modularna plansza

W grze Ekspedycyje istnieją trzy rodzaje heksagonalnych kafli (reprezentujących lokacje, mechanicznie zaś pola z akcjami), przynależne do określonych regionów: południowego, centralnego i północnego.

Na początku rozgrywki gracze rozkładają kafle według wzoru umieszczonego na planszy bazy (w prawym rogu), odsłaniając kafle południowe (ich akcje są widoczne od początku). Następnie (kontynuując wg tego samego wzorca) rozmieszczają już zakryte kafle centralnych regionów, wieńcząc przygotowanie umieszczeniem północnych kafli.

Podział na trzy regiony ma nie tylko tematyczne i wizualne zastosowanie – pejzaże na kaflach są przepiękne, a do tego im głębiej w odległą Syberię, tym przydatniejsze akcje czekają na graczy.

Wariant solo

Morten Monrad Pedersen opracował ten oficjalny wariant rozgrywki, sprawiając, że gracz będzie mógł doświadczyć pełnoprawnej gry tak, jakby mierzył się z drugim graczem.

Niniejszy wariant wprowadza do gry Ekspedycyje sztucznego przeciwnika o nazwie „Automa”, umożliwiającego rozegranie gry jednoosobowej. Do rozgrywki potrzebne będą specjalne karty (znajdują się w każdym egzemplarzu z grą).

Ekspedycyje

Zasady zostały dostosowana tak, że gracz będzie musiał ścigać się z mechem Automy – zaś mech (obsługiwany przez gracza) będzie wykonywać określone akcje, przypisane do regionów, w których znajduje się ów mech.

WAŻNE: Automa ma poziomy trudności, co sprawia, że gracz może dostosować je do swojego poziomu doświadczenia i umiejętności, zachowując przy tym pole do stawiania przed sobą wyzwań

Udanego odkrywania – nomen omen – w grze Ekspedycyje!

Sprawdź najlepsze oferty na Planszeo!

Udostępnij